coronavirus

Korona muutti maailmaa, eivätkä sen lopulliset vaikutukset ole vielä selvillä, sillä koronakriisistä ei olla vielä päästy eroon. Yksi Suomessa tapahtuneista muutoksista on se, että yritysten on ollut pakko muuttaa monia toimintojaan digitaalisiksi.

Tässä artikkelissa esittelen muutamia digitaalisia liiketoimintoja, mitkä ovat nousseet suosituiksi koronan aikana. Lopuksi pohdin niiden hyviä ja huonoja puolia. 

Etätreenit

Osa personal trainereista ja esimerkiksi joogaohjaajista tarjosi videotreenejä ja etäopetusta jo ennen koronakriisiä. Nettijoogatuntien tarjoajien määrä vaikuttaa kasvaneen valtavasti koronan seurauksena. Myös meditoimista, itämaista tanssia tai vaikka kahvakuulailua voidaan opettaa etänä.

On tavallista, että tunnille voi osallistua videoyhteyden avulla (jolloin saa henkilökohtaista neuvontaa), ja että video tallentuu katseltavaksi myöhemmin. Tunnin hinta voi olla esimerkiksi 20 €, mutta tietyllä kuukausimaksulla voi saada palveluun rajoittamattoman käyttöoikeuden. 

Virtuaaliset asuntoesittelyt

Vuokra-asuntoja ja myytäviä asuntoja on koronan aikana esitelty virtuaalisesti. Kiinnostuneet ovat voineet katsoa videoidun asuntoesittelyn ja toisinaan jopa solmia vuokrasopimuksen etänä. Myös asuntokaupat voi nykyään hoitaa sähköisesti.

Etätapaamiset psykologin tai eläinlääkärin kanssa 

Mies tietokoneella

Korona-aikana on voinut tavata psykologin tai esimerkiksi psykoterapeutin Skypessä tai esimerkiksi Teams-palvelussa. Myös lääkärin tai eläinlääkärin kanssa voi jutella videoyhteyden avulla, jos ongelma ei ole sellainen, että se vaatii lähikontaktia.

Tarvittaessa lääkäri tai eläinlääkäri ohjaa puhelun perusteella varaamaan ajan lähivastaanotolle. Jää nähtäväksi, voiko hammaslääkärinkin tavata vielä joskus etänä!

Vaatteiden videoesittely

Esimerkiksi vaatekaupat ovat tarjonneet tuote-esittelyjä sähköisesti, koska asiakkaat eivät ole päässeet paikan päälle tutustumaan uutuustuotteisiin ja niiden kankaisiin.

Vaatteiden verkkokaupassa ei ole mitään uutta, mutta viime aikoina kauppias on saattanut pukeutua itse myytäviin vaatteisiin ja ladata videon nettiin – tällainen ei ole ollut ainakaan mitenkään tavallista. Monet asiakkaat haluavat nähdä, millaiselta vaate näyttää ”oikean” ihmisen päällä, jos he eivät pääse sovittamaan vaatetta itse.

Harva meistä on vaatemallin tai mallinuken mitoissa, joten vaatteen esittelijäksi kaivataan myös tavallista ihmistä. Facebook-kirppiksilläkin huudellaan usein: ”av, saisko vaatteesta kuvaa päällä?”. 

Etäopetus

Etänä voi opettaa vaikka mitä, jos molemmilla osapuolilla on tarpeeksi tahtoa. Etänä voi opettaa kieliä, laulamista, soittamista tai vaikka liiketaloutta. Etäopetusta tukemassa voi olla kirjallisuutta, opetuskäyttöön soveltuvia videoita ja etätehtäviä. Myös kokeet ja tentit voidaan (ainakin periaatteessa) pitää etänä. 

Nettipelaaminen

Korona-aikana ei ole turvallista käydä kasinolla, ja kauppojen peliautomaatitkin olivat pitkään kiinni. Koronaturvallisuus, parhaat kasinobonukset ja aikaisemmasta huomattavasti nopeutuneet rahansiirrot ovat houkutelleet pelaamaan rahapelejä netissä.

Netissä voi harrastaa pokeria, ravivedonlyöntiä tai urheiluveikkausta aikaan ja paikkaan katsomatta.

Ruoan verkkokauppa 

Ruoan verkkokaupoissa ja ravintola-annosten netistä tilatuissa kotiinkuljetuksissa ei ole mitään uutta, mutta korona-aikana on ollut todella suosittua tilata ruokaa kotiin. Take away -annokset ja kotiinkuljetukset ovat auttaneet ravintola-alaa selviämään korona-ajasta. 

Digitaalisten liiketoimintojen hyvät ja huonot puolet 

On vaikeaa sanoa, onko muutos ollut hyvä vai huono, sillä esimerkiksi vanhemmat ihmiset (joille digitaaliset toimintaympäristöt ovat usein vieraita ja pelottavia) voivat olla asiasta täysin eri mieltä kuin nuoremmat, joille netin käyttäminen on olennainen osa arkea.

Digitaalisten liiketoimintojen huonot puolet liittyvätkin nähdäkseni siihen, että niiden myötä he, joilla ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta käyttää nettiä, jäävät monien palveluiden ulkopuolelle.

Hyviä puolia on kuitenkin huomattavasti enemmän, sillä sähköinen asiointi on turvallista (myös koronaturvallista) ja ajasta sekä paikasta riippumatonta. Maaseudun asukkaat voivat nyt saada monet samat palvelut kuin kaupunkien asukkaat.

Tällä voi olla vaikutusta maaseudun autioitumiseen, sillä syrjäisemmätkin paikat voivat muuttua haluttavammiksi etätöiden ja etänä saatavien palveluiden myötä. 

Ympäristö kiittää, kun asiakkaan ei tarvitse liikkua paikasta toiseen saadakseen haluamansa tuotteet ja palvelut. Jos liikkuminen tapahtuisi esimerkiksi jalan, ei siitä koituisi päästöjä, mutta monethan käyvät asioilla autoillen.

Toki ostosten kotiinkuljetuksilla on ilmastovaikutuksia, mutta esimerkiksi Posti tavoittelee täyttä hiilineutraaliutta, ja se on jo lähellä tavoitteen toteutumista. 

Se, että digitaaliset ratkaisut ovat tehneet yritystoiminnasta enemmän ajasta ja paikasta riippumatonta, on parantanut monien yritysten kannattavuutta.

Kaupunkien keskusta-alueiden liiketilojen vuokrat ovat kalliita, mutta digitaalisten ratkaisujen myötä liiketilat voidaan siirtää halvemmille alueille, eikä tilaakaan tarvita niin paljon, koska työntekijät voivat tehdä töitä kotoa käsin.