Keväällä 2020 maailma muuttui, kun koronavirus sekoitti kaiken. Monelle yritykselle koronavirus ja siihen liittyvät erilaiset toimenpiteet ovat aiheuttaneet paljon uudenlaisia haasteita ja ongelmia. Liiketoiminta on ollut monelle tappiollista ja koronasta puhutaan yleisesti lähinnä negatiiviseen sävyyn, mikä on toki ymmärrettävää. Kaikille korona ei kuitenkaan ole ollut pelkästään vitsaus, sillä osa on voinut saada bisneksensä kukoistamaan tämän ennennäkemättömän digitaalisen loikan ansiosta. Sanotaan, että niistä kaikista huonoimmistakin jutuista voi löytää positiivisia puolia ja tämä on totta myös koronan kohdalla. Me ihmiset sopeudumme uusiin tilanteisiin yllättävän nopeasti, ja monet ovatkin osanneet hyvin hyödyntää tämänhetkistä tilannetta liiketoiminnassaan. Erityisesti tilanteesta ovat hyötyneet ne, jotka harjoittavat liiketoimintaansa verkossa. Esimerkiksi verkkokaupoissa shoppailu on saanut aivan uudenlaista nostetta. Digitalisaation kehityksen myötä kaikenlaisten ostosten tekeminen onnistuu vallitsevasta tilanteesta huolimatta helposti ilman minkäänlaisten riskien ottamista.
Nettibisneksessä on tosiaan se hyvä puoli, että ostosten tekeminen ei ole aikaan tai paikkaan sidottua. Sen vuoksi netin välityksellä tapahtuvan liiketoiminnan kannattavuuteen eivät vaikuta samankaltaiset asiat, kuin perinteiseen kaupankäyntiin. Koronaviruksen ilmaannuttua on huomattu, miten yksi virus voi käytännössä lamaannuttaa koko yhteiskunnan toiminnan ja kuinka merkittäviä vaikutuksia sillä on erityisesti taloudelle. Onkin äärimmäisen tärkeää, että on myös sellaisia toimialoja, joihin tämä tilanne ei juurikaan vaikuta. Lisäksi uudenlaiset tavat harjoittaa liiketoimintaa tulevat nyt tarpeeseen, jotta talous ei lakkaisi kokonaan pyörimästä. Positiivista on toki se, että teknologinen kehitys on jo pitkään ollut siinä pisteessä, että se mahdollistaa uudenlaisia, jopa aiempaa parempia ratkaisuja liiketoiminnan harjoittamiseksi ja esimerkiksi töiden tekemisen täysin etänä. Silti monet yritykset jostain syystä pitkään vierastivat muun muassa etätyön tarjoamia mahdollisuuksia ja yleisen työkulttuurin kehitys siihen suuntaan oli ennen koronaa hyvin hidasta. Koronatilanne siis sysäsi meitä ja kulttuuriamme nopeammin sitä kohti, eikä sitä voida missään nimessä pitää pelkästään huonona asiana.
Uusi normaali
Tilanne on kuitenkin tällä hetkellä se, mikä se on ja siihen on jokaisen yritettävä parhaan kykynsä mukaan sopeutua. Mediassa puhutaan “uudesta normaalista” ja siitä, ettei aikaan ennen koronaa ole enää edes paluuta sellaisenaan. Yritysten olisi hyvä tiedostaa tämä ja samalla pyrittävä kehittämään liiketoimintaa siihen suuntaan, että se kestää tämänkaltaiset tilanteet jatkossa hyvin. Menneisyyteen ei voi palata ja on keskityttävä siihen, miten liiketoimintaa harjoitetaan nyt ja tulevaisuudessa kannattavalla tavalla, vallitsevat olosuhteet huomioon ottaen. Jatkuvan ja alati kiihtyvän kehityksen vuoksi nykypäivänä on tärkeää, että yritykset kykenevät pysymään niin sanotusti mukana kehityksen kelkassa ja oppimaan jatkuvasti uutta. Ihmiskunnan on jatkuvasti kehityttävä, sopeuduttava ja mentävä eteenpäin, eikä elämä voi pysähtyä edes poikkeustilanteissa. Tähän uuteen normaaliin totuttelu ottaa tietenkin oman aikansa, kuten kaikkien uusien asioiden kohdalla usein on. Muutokseen sopeutuminen ei myöskään välttämättä ole kovin helppoa, ainakaan kaikille, mutta mahdollista se silti on. Kaikesta on kuitenkin mahdollista selvitä, ja positiivisella mielellä ja uskolla tulevaan tästäkin varmasti selvitään.
Uudenlaisia tapoja viettää vapaa-aikaa
Näinä aikoina, kun myös useat vapaa-ajanviettopaikat ovat suljettuja jopa ympäri maailman, monet viettävät vapaa-aikaansa entistä enemmän netissä esimerkiksi katselemalla muiden ihmisten tekemiä hauskoja videoita tai pelaten erilaisia pelejä. Myös blogit, e-kirjat ja podcastit tarjoavat viihdettä netin välityksellä. Näiden alojen toimijat pärjäävätkin tällä hetkellä kohtalaisen hyvin. Hyviä esimerkkejä monipuolista viihdettä tarjoavista sivustoista ovat erilaiset nettikasinot. Ne tarjoavat asiakkailleen viihdykettä jännityksen muodossa ja tietenkin myös mahdollisuuden voittaa itselleen rahaa. Nettikasinot tarjoavat asiakkailleen myös erilaisia bonuksia, joilla pyritään muun muassa houkuttelemaan lisää asiakkaita pelien maailmaan. Bonusten voidaan ajatella olevan ikään kuin nettikasinoiden oma markkinointikikka. Toki niitä tarjotaan asiakkaille monista muistakin syistä, mutta tämä on yksi tärkeimmistä. Nettikasinot saattavat mainostaa palvelujaan esimerkiksi näin: “täältä saat käyttöösi parhaat non sticky bonukset”. Tällä tarkoitetaan tietyntyyppisiä bonuksia, joita kyseinen kasino tarjoaa asiakkailleen. Uusille asiakkaille tämän tyyppinen mainos ei kuitenkaan välttämättä ihan aukea, ainakaan jos ei ole koskaan ennen pelannut kasinopelejä. Erilaisia bonustyyppejä on todella paljon ja niihin perehtyminen viekin oman aikansa, mutta kun niihin pääsee sisään, voi pelaamisesta niiden avulla saada paljon enemmän irti. Pelaamiseen tai muuhun netissä tapahtuvaan mukavaan ajanviettoon uppoutumalla voi ainakin hetkeksi unohtaa murheet sekä ympäröivän maailman.